Nuno Pinto Ribeiro

Affiliation – Department for Anglo-American Studies, Faculty of Letters, Oporto University

Seniority – Senior

Born in 1955 (Oporto).

Graduation in Laws (Ciências Jurídicas, Coimbra University, 1978).

Becomes a lawyer after postgraduate training, 1980, but leaves the profession and the courts to study literature.

Graduation in Modern Languages and Literatures (English and American Studies, Coimbra University, 1986).

Short stay in West Germany, Darmstadt, in 1986 (scholarship awarded by the F. S. V. Stiftung, Hamburg).

Lecturer in a wide range of curriculum units concerning English Literature and Culture (Oporto University, since November 1986).

Professor of English Literature since 2001 (doctoral thesis on Christopher Marlowe, Oporto University)

Member of the group for translation of Shakespeare´s plays into Portuguese (Department for Anglo-American Studies/ C. E. T. A. P. S. ).

Editor, or co-editor, of Teatro do Mundo (since 2007, yearly publication, eleven issues to the date). Founding member of the C. E. T. U. P. (Centro de Estudos Teatrais da Universidade do Porto).

 

Publications

Sources of Pure Joy: the execution scene – orgies of violence and the empty moral space in Christopher Marlowe’s Tamburlaine the Great, Part I and Part II, in   Cristina Marinho, Nuno Pinto Ribeiro (eds.) (2017), Teatro e Violência/Theatre and Violence, Teatro do Mundo 12, Porto, Centro de Estudos Teatrais da Universidade do Porto, pp. 105-141.

Ribeiro, Nuno Pinto, William Shakespeare: Timão de Atenas (Timon of Athens) , introdução, tradução e notas (2016), Lisboa, Relógio D’Água, Projecto Shakespeare.

‘And I am I, how’ever I was begot’: amongst bastards, paradoxes of the stranger in Shakespeare’s The Life and the Death of King John, in Carla Carrondo/Cristina Marinho/Nuno Pinto Ribeiro (eds.) (2016), Teatro do Mundo: O Estranho e o Estrangeiro no Teatro/Strangeness and the Stranger in Drama, Porto, Centro de Estudos Teatrais da Universidade do Porto, pp. 49-58.

‘From Crime to Punishment and Back: Lights of Comedy, Shades of Tragedy in The Merchant of Venice in Cristina Marinho/ Nuno Pinto Ribeiro (eds.), (2015), Teatro do Mundo: Direito e Representação/Law and Performance, Porto, Centro de Estudos Teatrais da Universidade do Porto, pp. 273-290.

«Os Autos de Camões e a Comédia de Shakespeare: a Negociação do Espaço de Autonomia das Figuras Femininas», in Cristina Marinho/ Nuno Pinto Ribeiro (eds.) (2012), Teatro do Mundo, Da Página à Cena, da Cena à Página, Porto, Centro de Estudos Teatrais da Universidade do Porto, pp. 195-232.

‘Arches of Venice – the villain’s role and the victim’s part in Kuniaka Ida’s version of Othelo’, in Cristina Marinho/ Nuno Pinto Ribeiro (eds. ) (2011), Teatro do Mundo, Tradição e Vanguardas, cenas de uma conversa inacabada, Porto, Centro de Estudos Teatrais da Universidade do Porto, pp. 153-166.

«Diálogos do texto e da imagem em William Shakespeare: instabilidade na construção do género», in John Greenfield (ed.), (2006), O Género Literário – Norma e Transgressão (The Literary Genre, Myth and Transgression), Munique, Martin Meidenbauer, pp. 67-94.

«A parabola do judeu: brevíssima crónica de um ‘hermoso placer de los dineros’», in Maria de Fátima Marinho (ed. ),(2004), Literatura e História, Porto, Faculdade de Letras, Departamento de Estudos Portugueses e Estudos Românicos, vol.II, pp. 199-209.

‘The Second Coming: Prophecy and Utopian Thought in John Milton (1608-74) and António Vieira (1608-97)’, in Jorge L.Bueno Alonso, et alii (eds.), (2003), ‘Nothing but papers, my lord’ –Studies in Modern Language and Literature’, SEDERI XIII, Universidade de Vigo, Servicio de Publicacións, pp. 191-198.

Ribeiro, Nuno Pinto, William Shakespeare: O Amansar da Fera (The Taming of the Shrew), Introdução, tradução e notas (2003), Porto, Campo das Letras, Shakespeare para o Século XXI.

 
CETAPS